Download billede

Helligtrekongersaften – pressen skrev

Pressen skrev om Helligtrekongersaften:


★★★★★
Shakespeares liflige kærlighedskarrusel har fået en ordentlig oppudsning i Grønnegårds Teatret denne sommer, og der er stor fest, leg og lyst i den gamle fortælling.
Peter Schultz’ scenografi er flot og eventyrlig, Nicholas Nybros kostume-overdådighed både vittigt og meddigtende og rollefordelingen er meget interessant med dygtige indsatser på stribe.
Katrine Greis-Rosenthal mestrer den søde kærlighedsforvirring, der er motor i fortællingen.
(Knud Cornelius, Frederiksborg Amts Avis 29.juni 2019)

★★★★
En af de mest skattede af sommerens kulturtraditioner er den årlige klassikeropsætning i Grønnegårds Teatrets idylliske omgivelser. I år bliver vi forkælet med ”Helligtrekongersaften” i en perlende let oversættelse af Niels Brunse. [….] Et stjernehold får lov at slå sig løs med Katrine Greis-Rosenthal, der er yndig både som mand og kvinde og rollen som Malvolia spilles kosteligt morsomt af Ann Eleonora Jørgensen.
”Helligtrekongersaften” er en frydefuld oplevelse, man ikke bør snyde sig selv for denne sommer.
(Michael Søby, CPH Culture 28.06.19)

 ★★★★
”Helligtrekongersaften” er en moderne og farverig queer-komedie. Forestillingens æstetik er en oplevelse i sig selv. Scenograf Peter Schultz har skabt en tsunami, der nærmest skyller ind over publikum og modedesigner Nicholas Nybro har skabt kostumer, der er et overflødighedshorn af farver, flæser, klunker og kapow. Evnen til at modernisere og formidle en mesterlig klassiker som ”Helligtrekongersaften” er mere end vellykket i Berdals opsætning med Schultz og Nybros visuelle design.
(Morten Hede, Jyllandsposten 29.06.19)

★★★★★
Den altid nyskabende Christoffer Berdals flotte iscenesættelse giver en fremragende queer-version af Shakespeares forvekslingskomedie, der spilles i en enkel med overvældende flot og effektiv scenografi i den grønne have.
Niels Ellegaard er forrygende morsom som narren […] Katrine Greis-Rosenthal er pragtfuld som den skibbrudne Viola […]  Skønne Ann Eleonora Jørgensen fremhæver på fremragende vis de værste sider i hushovmesterindens snerpede ego. En sprudlende Asbjørn Krogh-Nissen som Tobias Hikke og Anton Hjejle som Hr. Andreas Blegnæb kompletter hinanden i ordspil og smædeord.
(Casper Koeller, sceneblog.dk 30.06.19)

★★★★
En overdådig ”Helligtrekongersaften”. Ann Eleonora Jørgensen spiller rollen som Malvolia med stor og underholdende slagkraft.
(Gregers Dirckinck-Holmfeldt, gregersDH.dk, 28.06.19)

★★★★
En flot komedie, hvor der gøres kur og kysses på kryds og tværs mellem alle grader af køn, misforståelser og nysgerrigt begær. Der er i år garanti for en spektakulær oplevelse og en fornøjelig aften, hvis du løser billet til Grønnegårds Teatret.(Knud Overgaard Petersen, KOP kultur 29.06.19)

★★★★
Ann Eleonora Jørgensen gør en herlig figur som den elskovsgrasserende hushovmester Malvolia i skriggult skrud, hun er narret til at tro, at den udkårne ønsker at se hende i. Og hun greb mig om hjertet med sit til perfektion præcise glimt af smerte, da hun indser bedraget – og kærlighedstabet. Katrine Greis-Rosenthals Viola/Cesario klinger uskyldsrent og tindrende klart i sit greb om versefødderne, hvorpå Troels Lybys drævende Orsino og ikke mindst Julie Agnete Vangs koket-eksalterede Olivia kan springe badut i kærlighedskarrusellen.
(Anne Lisberg, iScene.dk 28.06.19)

★★★★
Årets komedie lægger sig i slipstrømmen af Grønnegårds Teatrets lange række af succeser, og også denne gang er der nok at glæde sig over. […] Med pangfarver og masser af smækkys på tværs af køn, danser skuespillerne sig igennem det mere en 400 år gamle stykke.  Alle skuespillere er fortræffelige. Katrine Greis-Rosenthal er fin og velafbalanceret som den unge Viola, og som narren Feste er Niels Ellegaard lidt af en gave. Laura Bro er et komisk og finurligt ankerpunkt for spasmagerne Tobias Hikke (Asbjørn Krogh Nissen) og Andreas Blegnæb (Anton Hjejle). Det lille trekløver kan hen over sommeren nok udvikle deres sammenspil, så det bliver et genneminstrumenteret show i showet.
Grønnegårds Teatret er altid et must.
(Ulla Strømberg, Kulturkupeen 28.06.19)

★★★★★
Christoffer Berdal har formået at forny ”Helligtrekongersaften” uden at miste ånden og essensen af stykket, og samtidig har han formået at gøre det rammende aktuelt i dag. Et utroligt stærkt hold af skuespillere leverer Shakespeares udødelige komik, så publikum griner højlydt.
(Henriette Devantier, Ungt Teaterblod 29.06.19)

★★★★
Grønnegårds Teatret er og bliver et af de mest charmerende steder i byen at opleve de gamle klassikere i ny fortolkning og forklædning. Og der er i år knald på kludene og kønnene i Shakespeares højst aktuelle forvekslingskomedie. […] Som det er med god komik, er den sjov, men gerne på en bund af noget substantielt og eksistentielt. ”Helligtrekongersaften” kan ligeledes afæskes eviggyldige budskaber om magt, bedrag og fastlåste konventioner, der lægger hindringer i vejen for kærligheden, der i sin natur er frit flydende mellem sociale skel og kønslige grænser.
(Anne Mette Klausen, oplevbyen.dk 02.07.19)

★★★★
Shakespeares tekst er vidunderlig, så aftenen er fyldt med morsomme højdepunkter og pudsige indfald om kærlighedens finurlige væsen. Det hele er samlet i Peter Schultz’ scenografi og med skuespillerne i Nicholas Nybros farvestrålende og morsomme kostumer. Jeg grinte, jeg var underholdt, og fik lidt med til eftertænksomheden.
(Ole Blegvad, POV 28.06.19)

★★★★
En af årets helt store fornøjelser er at se Grønnegårds Teatrets årlige klassiker i den smukke have ved Designmuseum Danmark. ”Helligtrekongersaften” er måske Shakespeares mest vittige komedie, og den passer i den grad til vores tid med sin leg med køn og seksualitet.
(Per Lundsgaard, XQ28.dk 29.06.19)

★★★★
Ann Eleonora er en gave til det klassiske teater med sin dramatiske sans og komiske timing – og så det der udefinerbare, som i mangel af bedre kaldes udstråling og evnen til at komme over scenekanten. Det samme kan siges om Troels Lyby, der virker mere end overbevisende i rollen som den elskovssyge hertug Orsino. Også Niels Ellegaard viser, at han kan mere end være sjov i et telt på Bakken, hvorfra mange ellers kender ham på denne tid af året. Men det klæder ham at skulle være andet, selvom han OGSÅ er morsom i rollen som narren. Julie Agnete Vang spiller grevinden Olivia med en fantastisk fornemmelse for figurens sårbarhed midt i al snobberi og forfængelighed.
Og sådan kunne man blive ved med at nævne alle skuespillerne, som også tæller Laura Bro, Asbjørn Krogh Nissen, Anton Hjejle, Morten Hauch-Fausbøll, Henrik Lund og Søren Birch Plum. For alle udfylder deres roller omkring den centrale figur Viola. Hun spilles af Katrine Greis-Rosenthal med lige præcis den rette mængde sødme, gå-på-mod, energi og umiddelbarhed.
Grønnegårds Teatret leverer i år en forrygende aften under de grønne trækroner, hvor vi griner og frydes over de mange farver, de finurlige replikker, den glimrende komik og timing, som leveres fra sceneskibet, der sejler denne version af ”Helligtrekongersaften” sikkert i havn.
(Dorte Thorsen, Danmarksbloggen 28.06.19)

★★★★
En perlende morsom og kvikt spillet queer-komedie. Især kostumedesigner Nicholas Nybro har fået lov at slå sig løs i vilde kreationer, der er en fryd for øjet.
Der leveres over hele linjen solidt og veloplagt ensemblespil, og når solen så småt går ned, går man glad og fornøjet ud i den Københavnske nat.
(Morten Buckhøj, mortenbuckhoj.dk 03.07.19)

Dette skønne og enestående udendørsteater leverer en god bearbejdelse, præcist og dygtigt skuespil og medrivende kostumer og scenografi.  Komikken er skruet op og står klart, skarpt og velsmurt.
(Nick Bruun, Dagbladet Arbejderen 01.07.19)